Interview met directeur van 24/7 drive Polen - Adam Kruszecki
1. Welke ervaring als vrachtwagenchauffeur heeft de grootste impact gehad op jouw carrière in de transport branche?
Adam Kruszecki: Wanneer ik met chauffeurs en klanten praat, weet ik precies waar zij het over hebben. Ik begrijp hun uitdagingen en problemen omdat ik precies diezelfde problemen heb gehad toen ik nog chauffeur was. Dit maakt het mogelijk om betekenisvolle gesprekken te hebben en vertrouwen in elkaar op te bouwen. Het gevolg hiervan is natuurlijk dat je de regelgeving die van toepassing is op de industrie moet kennen en een oplossing moet uitwerken die niet in strijd is met de Poolse of Europese wetgeving.
2. Welke uitdagingen ben je tegenkomen toen je een baan zocht in Nederland als vrachtwagenchauffeur zonder kennis over de Nederlandse taal?
Adam Kruszecki: In 2013 waren er niet veel transportbedrijven die wilden werken met chauffeurs die geen Nederlands spraken, dus het was een moeilijke tijd om aan de slag te gaan. Destijds werkte ik op verschillende plaatsen, voornamelijk in magazijnen en na werktijd ging ik naar transportbedrijven om mijn cv achter te laten en te laten zien dat ik bereid was om te werken. Helaas leverde dit niet veel op omdat ik de taal niet kende, een ‘man op straat’ was, een buitenlander. Mijn vertrouwen hierdoor was erg laag. Gelukkig is de situatie vandaag helemaal anders.
3. Waarom ben je naar 1ToDrive gegaan en wat zijn de voordelen die deze keuze hebben gebracht?
Adam Kruszecki: Ik hoorde per toeval over 1ToDrive (nu 24/7 drive) van chauffeurs die naar het magazijn kwamen waar ik toen werkte. Het bleek dat zij buitenlanders aannemen die geen Nederlands spraken, maar waarbij Engels spreken voldoende was. 24/7 drive was toen al druk bezig met klanten en was waarschijnlijk het enige bedrijf dat de uitdaging aanging om transportbedrijven voor te lichten over het aannemen van buitenlanders in de branche. Zo kwam ik bij het bedrijf terecht, met weer een CV in de hand, maar met een heel andere uitkomst. Als ik erop terugkijk, heeft dat moment mijn leven ingrijpend veranderd (lachend)
Ik kwam door de eerste fase van de werving heen en vervolgens ging ik op gesprek bij de klant voor wie ik zou gaan werken. Dit was een kans die ik nooit eerder had gekregen en zo begon ik te werken als C+E-chauffeur in de supermarktdistributie voor een van de grootste transportbedrijven in Nederland. Natuurlijk had ik ook voortdurend contact met 24/7 drive - zij hielpen me eigenlijk met alle problemen, vragen en twijfels die ik had.
Via 24/7 drive leerde ik ook Michel van Bekkum kennen, met wie ik een paar jaar laten het eerste kantoor in Polen opende. Vandaag de dag zijn we een bedrijf met 2.000 chauffeurs in heel Europa, allemaal met verschillende achtergronden.
4. Met welke uitdagingen wordt de transportsector geconfronteerd bij het aannemen van chauffeurs, vooral in de context van verschillende nationaliteiten en taalbarrières?
Adam Kruszecki: Dit is een zeer brede vraag. Om te beginnen was er in 2021 een tekort van 400.000 chauffeurs in Europa; in Polen werd dit tekort geschat op 80.000 chauffeurs. In 2023 zagen deze schattingen er anders uit, met een tekort van ongeveer 47.000 alleen al in Polen en 220.000 chauffeurs in Europa. De pandemie heeft iedereen laten zien, vooral degenen die hier niet dagelijks bij stilstaan, hoe belangrijk continuïteit van levering en transport is.
Bovendien zal in 2026 ongeveer 30% van de chauffeurs 55+ zijn, dus deze vraag zal opnieuw toenemen. Nu al zijn transportbedrijven steeds meer op zoek naar werknemers in markten in het Midden- of Verre Oosten (India, Filippijnen, Vietnam). Grote bedrijven die deze risico's begrijpen, maken al gebruik van expediteurs die met chauffeurs communiceren in hun moedertaal, waardoor belemmeringen voor samenwerking worden weggenomen.
Het is moeilijk om nu te voorspellen wat er de komende vijf jaar zal gebeuren - het enige dat zeker is, is dat er chauffeurs nodig zullen zijn en dat hun tekort steeds duidelijker zal worden.
5. Wat zijn de belangrijkste kwaliteiten waardoor 24/7 drive zich onderscheidt van andere bedrijven in deze branche?
Adam Kruszecki: We kennen de branche door en door en, nog belangrijker, weten wat klanten nodig hebben. Hierdoor kunnen we personeel werven en selecteren dat voldoet aan de behoeften van de klant.
Daarnaast bouwen we voortdurend aan onze kandidatenpool en proberen we de behoeften van de chauffeur en de klant zo nauwkeurig mogelijk op elkaar af te stemmen, zodat we vacatures sneller kunnen invullen dan wanneer een transportbedrijf het alleen zou doen.
We ondersteunen onze klanten volledig op het gebied van contracten, betaling van lonen en vergunningen voor buitenlanders - daar hoeven ze zich geen zorgen over te maken; hun belangrijkste doel is dat de chauffeur kan rijden. En daar zijn we heel ervaren in. We hebben chauffeurs in dienst in 3 landen: Polen, Nederland en België.
6. Wat zijn de belangrijkste doelen en strategieën voor de ontwikkeling van 24/7 drive onder jouw leiding?
Adam Kruszecki: We blijven groeien in termen van het werven van werknemers in andere landen. We zien een groot potentieel in het verbinden van grote klanten met gekwalificeerde, werkklare chauffeurs.
We richten onze aandacht steeds meer op de Poolse markt, waar we onze thuisbedrijven nog sterker willen ondersteunen in het hele proces van het werven, inhuren en detacheren van chauffeurs bij bedrijven. Veel van de oplossingen die al lange tijd in het Westen werken, doen nu pas hun intrede in Polen. Steeds meer bedrijven raken er echter van overtuigd dat het de moeite waard is om een partner te hebben die op een professionele manier kan zorgen voor vacatures en roulatie van chauffeurs.
7. Wat is jouw visie op de ontwikkeling van de transportsector en welke veranderingen ziet u aan de horizon?
Adam Kruszecki: Technologie zal een steeds belangrijkere rol spelen in de hele transportsector.
Automatisering en optimalisatie zijn modewoorden die we nu al overal horen en dat zal in de transportsector niet anders zijn. Ik weet niet hoe ver we zijn van autonome voertuigen, maar in eerste instantie zal het gaan om ondersteuning in magazijnen en laad- en lossystemen. De kwestie van tijd als de belangrijkste hulpbron komt weer naar boven - het optimaliseren van die tijd met behulp van technologie is essentieel.
Een andere ontwikkeling in onze industrie is de optimalisatie van de toeleveringsketen door middel van systemen die de voorspelling van de vraag, de routekeuze en het beheer van de toeleveringsketen beheren. Dit alles zal bijdragen aan het verlagen van de kosten en het verhogen van de operationele efficiëntie.
Elektrificatie van het wagenpark zal zeker ook een belangrijke ontwikkeling zijn. Dit zal natuurlijk van transportbedrijven en chauffeurs vragen dat ze handig omgaan met deze veranderende realiteit. Vanuit ons perspectief zal het nog belangrijker zijn om goed samen te werken tussen de chauffeur en het transportbedrijf - begrip hebben voor en voorzien in de behoeften van beide partijen.
8. Welke innovaties of nieuwe benaderingen introduceert 24/7 drive om beter te kunnen voldoen aan de eisen van de veranderende transportwereld?
Adam Kruszecki: We maken al gebruik van zeer moderne wervingssystemen en -processen waarmee we kunnen anticiperen op de behoeften en chauffeurs zoveel mogelijk kunnen matchen met banen.
Ook dit bespaart kostbare wervingstijd en maakt onze klanten weerbaarder als het gaat om personeelsverloop. Toch is technologie, hoe belangrijk ook, niet alles. Wij geloven in een persoonlijke benadering voor zowel de klant als de werknemer - het is de enige manier waarop we er zeker van kunnen zijn dat deze twee partijen zich gerespecteerd voelen en hun doelen kunnen bereiken. We worden sterk ondersteund door technologie, maar in het middelpunt staat nog steeds de mens.
Als je geïnteresseerd bent in werken met 24/7 drive, neem dan contact met ons op!
Maak een afspraak voor een gratis intake:
Of stuur een email naar: info@247drive.nl